tiistai 7. huhtikuuta 2015

AURINKOLASIT ASUSTEENA

Kesän lähestyminen ja aurinkoiset päivät ovat tuoneet mieleen yhden asian: aurinkolasit. Niitä on tullut käytettyä viime aikoina paljon, varsinkin sään oltua näin suosiollinen. Minulla on käytössä kolmet erilaiset aurinkolasit, joita käytän tilaisuuden mukaan.
Viime aikoina olen selkeästi käyttänyt eniten Knockaround-merkkisiä laseja, jotka sain mieheltäni lahjaksi. Rahallisesti ne eivät ole kovin arvokkaat, mutta sitäkin upeamman näköiset! Olen myös yllättynyt, miten hyvin ne käyvät ottaen huomioon, etten voinut sovittaa niitä etukäteen. Valittiin ihan sokkona malli merkin nettisivuilla. Muutenkin minulle on hankala löytää sellaisia laseja, jotka kävisivät täydellisesti. Olen kuitenkin aivan myyty näistä.
Malli on yksinkertainen, mutta erityisesti tykkään tuosta värillisestä peililasista, enkä nähtävästi ole ainoa. Varsinkin kuluneen vuoden aikana värillisiä aurinkolaseja on näkynyt yhdellä jos toisellakin. Knockaround-lasit ovat ns. low-cost lasit. Niissä on UV400 –suoja. Se tarkoittaa sitä, että UV-säteily suodattuu kokonaan. Käytän näitä siis yleensä arkena, jolloin en ole pitkiä aikoja ulkona. Uskon näiden olevan laadullisesti riittävät minun käytöllä. 

Laadullisesti parhaimmat lasini ovat Pierre Cardin-merkkiset, joita olen käyttänyt putkeen melko lailla viimeiset seitsemän vuotta. Ne ovat optikkolasit ja maksoivat aikoinaan 250 euroa, joka silloisella opiskelijabudjetilla kirpaisi. Halusin kuitenkin ihan ehdottomasti ostaa optikosta saadakseni laadukkaat lasit ja toisekseen samalla tukea pienen paikan optikkoliikettä. 
Nämä aurinkolasit ovat malliltaan yksinkertaiset ja ehkä ripaus sporttisuutta. Koskapa ne ovat mustat, ne istuvat vaikka minkä asun kanssa. Se ei ole kuitenkaan lasien tärkein ominaisuus, vaan että nämä ovat oikeasti laadukkaat ja näiden tärkein tehtävä on suojata minun silmiä. Vaikka tämä postaus käsittelee aurinkolaseja asustenäkökulmasta, niin ei pidä unohtaa sitä, että aurinkolasien tärkein tehtävä on suojata silmiä.
 
Nämä lasit ovat siis edelleen käytössäni. Käytän niitä yleensä silloin, jos olen pidempiä aikoja ulkona tai jos menen lämpimiin maihin matkoille. Myös merenrannalla tai autoillessa käytän näitä. En voisi kuvitella autoilevani esim. Knockaround-lasien kanssa, sillä ne tekevät näkökentästä hieman keltaisen. 

Lisäksi minulla on eräänlaiset ”pilottilasit”. Niissä on jo vähän enemmän asennetta. Tavalliset pilottilasit ei käy minulle, koska ne ei vain istu kasvojeni muotoon. Näissä on hieman neliskanttisuutta, jota toivon laseiltani. Nämä ovat ehkä enemmän imagolasit, koska en usko niiden paljoa suojelevan silmiä. Ne oli niin edulliset ja näyttivät hyviltä, joten siksi ne silloin aikoinaan ostin. Käyttö on kuitenkin hyvin vähäistä. Jos milloin laitan ne, niin en ole kovin pitkiä aikoja ulkona. 
Omat suosikkini ovat Knockaround-lasit. Liekö vielä uutuudenviehätystä vai mitä, mutta ainakin tällä hetkellä ne tuntuvat omimmilta. Niissä olo on jotenkin "cool". Aurinkolasit voivat toimia asusteena siinä missä vaikkapa huivi. Ne tuovat viimeisen silauksen asuun! Jos asu on muuten kovin yksinkertainen, niin asusteilla siihen saa ilmettä. 

Yksi nyrkkisääntö minulla taitaa olla...En ollut ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta näitä kuvia katsoessa huomasin yhden jännän jutun. Aurinkolasit ja vaatteet käyvät yks yhteen muun värimaailman kanssa. Mustat lasit olen yhdistänyt mustien vaatteiden kanssa. Sinisten lasien kanssa asussakin on ollut jotain sinistä. Ja tämä on nimenomaan sattumaa, koska lasit olen tosiaan laittanut fiiliksen ja tarkoituksen mukaan!

Nyt kun olen päässyt aurinkolasien makuun ja ihmeelliseen maailmaan, niin haaveissa olisi seuraavaksi puukehykselliset, laadukkaat aurinkolasit ja ehkä jopa vahvuuksilla. Mutta se taitaa olla kokonaan ihan toisen postauksen aihe! 

Käytätkö sinä aurinkolaseja?
post signature

10 kommenttia:

  1. Vau... Näyttää hyvältä. Mä olen huulipunien lisäksi myös aurinkolasifriikki. Tänä kesänä olen päättänyt niissäkin satata enemmän laatuun. Mulla on nyt vain kahdet hyvät optikkolasit. Pitäisi saada vielä kolmannet. Sitten voin hävittää 30:et feikkilasit ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, kiitti! :) Kiva, että siellä on toinenkin, joka tykkää aurinkolaseista! :) Kiitos inspiraatiosta tähän postaukseen. :) Laatuun panostaminen varmasti kannattaa, sillä vaikka ne on kalliimpia, niin kyllä ne on myös kestävämpiä ja suojaavat silmiä paremmin. :) Ja jos ostaa optikolta, niin se on oman paikkakunnan palvelujen tukemista, eli aika tärkeä juttu. :)

      Poista
  2. Onpas kauniit lasit ja miekin suosin sinilasisia arskoja :) Aurinko- ja silmälaseilla niin paljon esille omaa persoonallisuuttaan. Mie pöhkö, olin sitten vastannut ilmeisesti vääriin kysymyksiin. Korjaan asian perjantaina :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, täytyy vaan ensin löytää ne omantyyliset lasit. :) Hihi, eipä haittaa ja oli noitakin mielenkiintoista lukea! Sattuuhan noita. :) Olen kuulolla. :D

      Poista
  3. Mä en vaan osaa käyttää aurinkolaseja. Keväällä ja kesällä autoa ajaessa käytän, mutten muuten. Minusta vaan tuntuu, etten näe niiden kanssa kunnolla (tarkoitan sitä, että ne tummentaa). Olenkin aina miettinyt, käyttävätkö silmälasien omistajat enemmän aurinkolaseja kuin ei-silmälasilliset?
    Rannalla olen joskus käyttänyt aurinkolaseja, kunnes tajusin niiden tekevän mulle kauniin pandakarhu-rusketuksen (siis ne pienimmätkin, ei puoli naamaa peittävät), joten siitä asti olenkin säilyttänyt niitä aina ainoastaan autossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kai osittain tottumiskysymys. :) En miekää pahemmin aurinkolaseja käyttänyt Suomessa... Mut sit kun olin kesän ulkomailla, niin sit siellä sain ahaa-elämyksen. Ja joo, heh, nyt miullakin on silmälasit.. Aurinkolaseja aloin käyttää enemmän sen jälkeen, kun silmälasit olivat jo tulleet kuvioihin. :D

      Heh, tuo voi olla vaarana rannalla, että saa rinkulat silmien ympärille. :D

      Poista
    2. Toisaalta, mun teoria ei ihan pidä paikkaansa; mieheni, jolla on prillit, käyttää hänkin arskoja vain autoillessa.

      Paras, mitä muuten on kuultu, on, että "Eihän kanariot tartte aurinkolaseja, kun ne on tottunut auringonpaisteeseen / -säteisiin..."

      Poista
    3. Hihi, voi ei, tuo viimeinen lause! :D Joku on oivaltanut, että juuri noinhan sen täytyy olla. ;)

      Poista
  4. Mä käytän aina aurinkolaseja kun vaan aurinko paistaa. Varsinkin autoa on hankala ajaa ilman aurinkolaseja ja muutenkin on kivaa kun ei tarvitse siristellä. Olisi kivaa omata iso vallikoima erilaisia pokia mutta koska mukana pitää olla vahvuudet, niin ei ole varaa hirveää arsenaalia pitää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, just autoa ajaessa olis tosi epämukavaa mennä ilman aurinkolaseja! :) Ja onhan ne niin tyylikkäät. Oi, ois kyllä kiva omistaa enemmän upeita aurinkolaseja. Mie oon pärjänny piilareilla, mut seuraavat aurinkolasit vois olla toki vahvuuksilla! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)